Choď na obsah Choď na menu
 


Softvérová firma

Tento pojem má viacero významov:

-firma, ktorá vytvára alebo produkuje softvér

-firma, ktorá distribuuje softvér iného výrobcu

-firma, ktorá poskytuje služby ako napríklad tvorba aplikácií na zákazku

Hlavnou úlohou softvérových firiem je tvorba aplikácií. Buď tvoria aplikácie pre veľkú skupinu užívateľov ako napríklad grafické alebo textové editory, alebo tvoria špecializované aplikácie podľa požiadaviek objednávateľa. Tieto aplikácie väčšinou obsahujú vlastné skripty, makrá alebo simulácie navrhnuté presne pre potreby užívateľa. V súčasnosti sa už softvérové firmy nešpecializujú len na aplikácie pre osobné počítače, ale zaoberajú sa aj programovaním aplikácií pre web a aj web designom.

softr.jpg

Pojmy:

Upgrade- vo svete počítačov znamená nahradiť aplikáciu novšou, vylepšenou, ale taktiež to znamená aj nahradiť hardware novším, výkonnejším.

- napr.: prechod z MS Windows 2000 na MS Windows XP

upgrade.jpg

Update- znamená zmeniť dáta v databáze, alebo urobiť len minimálny zásah do kódu programu  (napr. pri antivírusových programoch)

-napr.: prechod z Opera 9.09 na verziu 9.10 alebo zmena databázy antivírusového programu vo verzii 2104 na databázou verzie 2105

update.jpg

 

upgrade – update - pri upgrade meníme verziu programu za novšiu, alebo meníme hardvér za výkonnejší, tak pri update meníme zväčša iba databázu

 

Registrácia softvéru

  • je nutná ak chceme legálne zakúpenú kópiu softvéru plnohodnotne využívať

Načo registrovať softvér, keď funguje aj bez registrácie?

  • väčšinou funguje aj bez registrácie, ale v cene legálne kúpeného softvéru je aj technická podpora a iné výhody :
    • ak máte registrovanú kópiu softvéru, tak niekedy výrobca zabezpečí bezplatnú technickú podporu cez telefón a ak nie, tak Váš e-mail bude spracovaný prednostne, lebo ste sa registrovali
    • registrovaní zákazníci sú firmou často odmeňovaní rôznymi darčekmi napr. aj dosť výraznými zľavami pri prípadnej kúpe novej verzie
    • spoločnosť ma informácie o tom ,kto sú jej zákazníci a zákazníci často píšu svoje návrhy na zlepšenie, ktoré spoločnosť zapracuje do novších verzií programu

Existujú rôzne spôsoby registrácie:

1.registrácia produktu cez internet - najbezpečnejšia a najpoužívanejšia

2.registrácia cez telefón - tento spôsob je často zneužívaný na registráciu nelegálnych kópii

 

Prípady, keď je registrácia nutná:

  • Freeware – keďže sú tieto programy zadarmo, tak nevyžadujú číslo kreditnej karty a väčšinou ani adresu, vystačia si s e-mailom a menom
  • Technická podpora – aj keď by mala byť dostupná registrovanému aj neregistrovanému zákazníkovi rovnako, nie vždy to tak je. Väčšina veľkých firiem ale pristupuje k zákazníkovi bez rozdielu, či je alebo nie je registrovaný. Pri registrácii je nutné zadať meno a adresu, no hlavná časť registračného formuláru sa týka hardvérového  a softvérového vybavenia vášho počítača, ako aj vašich znalostí práce s počítačom.
  • Shareware – keďže sa zaň platí, často je nutné uviesť aj číslo kreditnej karty. Tu je to skutočne nutné a je dobré skontrolovať, či sa v PC nenachádzajú neželané programy a či je daná stránka dôkladne zabezpečená.

Pamätajte, že čím viac sa snaží Vás softvér prinútiť registrovať sa a zadať citlivé informácie, tým je pravdepodobnejšie, že informácie budú zneužité.

 

Elektronická dokumentácia

Ak si kúpite krabicovú verziu nejakého softvéru, najčastejšie je priložené aj veľké množstvo papierovej dokumentácie, kde sú dopodrobna rozpísané výhody softvéru, návod na inštaláciu, návod na riešenie rôznych problémov, návod na ovládanie softvéru aj s presne vysvetlenými funkciami jednotlivých príkazov. Je tam veľké množstvo dát na mnohých stranách a ak neviete, čo by mohlo problém spôsobovať alebo to neviete jednoducho vyjadriť, často ste nútení celú dokumentáciu si preštudovať a hľadať, či to tam náhodou nie je spomenuté. Keďže tento spôsob je nesmierne prácny a zdĺhavý, vznikla elektronická dokumentácia. Krabicový softvér v súčasnosti takmer vždy obsahuje aj papierovú, aj elektronickú dokumentáciu, ale nájdu sa aj výnimky, ktoré poskytujú iba elektronickú dokumentáciu.

Výhody elektronickej dokumentácie:

- rýchlosť prezerania

- ľahkosť vyhľadávania

- skladnosť

Nevýhody:

- je nutný hardvér, na ktorom si budeme elektronickú dokumentáciu prezerať (najčastejšie PC, PDA alebo mobilný telefón)

 

Aj elektronickú dokumentáciu môžeme rozdeliť podľa toho, čo popisuje na:

  • Elektronická dokumentácia k hardvéru a hardvérovým súčastiam
  • Elektronická dokumentácia k softvéru

 

Elektronická dokumentácia sa šíri v rôznych formátoch:

  1. PDF (portabledocumentformat) - využívaný asi najbežnejšie. V dokumentoch sa ľahko vyhľadáva, sú prehľadné a na svoju kvalitu spracovania majú pomerne malú veľkosť. Nevýhodou je, že na otvorenie je potrebná aplikácia, ktorá dokáže pracovať s PDF súbormi(Adobe Reader – zdarma, Adobe Acrobat)
  2. DOC/RTF/TXT (document/rich text format/plain text file) – môžeme ho nájsť na CD/DVD nosičoch so softvérom
  3. HTML (hypertext markuplanguage) - veľmi rozšírený spôsob šírenia elektronickej dokumentácie. Jeho výhody sú, že je jednoducho publikovateľný na internete a hlavne prehľadný a poprepájaný na iné časti dokumentu odkazmi. Na jeho prezeranie je potrebný internetový prehliadač.
  4. CHM (Microsoft compressed HTML helpfiles) - tento formát je vyvinutý spoločnosťou Microsoft  hlavne pre online pomocníkov. Medzi výhody patrí menšia veľkosť než pri elektronickej dokumentácii vo formáte HTML, možnosť spojiť viacero súborov do jedného, hlavne možnosť hľadať fulltextovo, čo znamená, že sa prezrie celý dokument slovo po slove a budú zobrazené výsledky so zhodou medzi hľadaným slovom a slovom zadaným užívateľom – momentálne je to bežné vo všetkých formátoch, a teda to už nie je veľká výhoda

html-to-pdf-demo.png

Na internete existujú aj tzv. „knižnice s elektronickou dokumentáciou“ kde sa dá podľa kľúčových slov nájsť práve často potrebná dokumentácia alebo tzv. datasheet.